Zahuri Harun - The Portrayal Of Malaya, Artis Negara Setanding Antarabangsa.


Siapakah Dia Zahuri Harun?

Zahuri Hj Harun atau dikenali sebagai Zahuri Harun merupakan seorang artis illustrasi yang bekerja sebagai freelance, pengarah kreatif animasi, pelukis komik dan penulis skrip.

Beliau pernah tersenarai dalam laman sesawang popular says.com sebagai 10 doodler yang mempunyai identiti tersendiri dalam karya mereka di sini.

Apa Yang Luar Biasa mengenai Zahuri Harun?

Zahuri Harun mempunyai kemahiran lanskap namun beliau bukanlah mempunyai pendidikan dalam bidang berikut. Kemahiran semula jadi beliau mempunyai nilai estetika yang kearah sketches, perspective, detailing dan fish eyes sangat menarik minat generasi X dan ke atas mengenang kembali keadaan Malaysia dari pandangan kampung dan marhean.

Team akubudakseni menemui beliau untuk mengetahui apakah pengisian untuk setiap karya beliau sehingga mempunyai aura dan jiwa yang kuat.

Apakah Yang Di Bawa oleh Beliau


Zahuri Harun menyatakan beliau lebih suka penceritaan yang santai, rakyat marhean dan merakam moment dan tidak menjadikan subjek sebagai watak utama karyanya.

Apa yang menjadikan karyanya itu seakan bernyawa adalah apabila beliau mampu merakamkan gelagat rakyat di persekitaran kaki lima, kampung-kampung dan tempat-tempat yang selalu kita kunjungi dengan aktiviti rakyat seperti mamak, orang mengangkat barang, penjaga gerai, flat-flat, anak-anak kampung dan lain-lain itu menjadikan karyanya dekat dengan masyarakat.

Dari pandangan kami AkuBudakSeni, karya Zahuri Harun bukan bertujuan memuaskan hati 1 individu dan menfokuskan kepada golongan tertentu sahaja, ia memuaskan hati semua orang, semua bangsa dan semua profession yang ada di Malaysia, apabila melihat lukisannya.. terasa seperti kita pernah berada dalam persekitarannya itu.

Berikut antara karya yang dapat di kepilkan di ruangan kali ini. Diambil dari instagram beliau.






Sejarah Zahuri Harun Dalam Dunia Seni?

Apabila diajukan soalan, "Betulkah pernah bersama dalam projek animasi Usop Sontorian?" beliau mengakuinya dan menambah, beliau juga pernah bersama dalam projek animasi Sang Wira yang pernah ditayangkan di RTM satu masa dahulu. Beliau petah berbahasa loghat negeri sembilan.


Siapakah Inspirasi Terbesar Dalam Penghasilan Karya?

Tanpa segan silu beliau menyatakan Dato' Lat yang terkenal dengan Kampung boy banyak mempengaruhi dan menjadi inspirasinya dalam bekarya.

Kemanakah Hala Tuju Karya Zahuri Harun?

Beliau mempunyai visi yang sangat besar dan mahu menjadikan karyanya sebuah profession dan professional. Sehingga mampu setanding dengan karya yang mampu tembus sehingga ke pasaran antarabangsa. Buat masa ini, beliau dalam proses penghasilan karya dan mahu dibukukan.

Saya dapat melihat soul yang kuat dalam karya Zahuri Harun kerana saya juga berasal dari kampung dan seorang rakyat yang marhean - Hafiz Zainal @ Spikey Fidz ( Kartunis Indie dan Pereka Grafik dan Multimedia )

3 Bebudak Komen:

Unknown said...

fuhhhhhh TERBAIKLAHHHH

boykeru said...

Orang kg den ni...tahniah.

Unknown said...

Karya2 ehhh sumo hebat2