APA ITU BRANDING / JENAMA

APAKAH ITU BRANDING? DALAM BAHASA BERMAKSUD JENAMA

akubudakseni
Branding bukanlah produk dan bukan sekadar logo. Ia merupakan 'proses' yang terlibat dalam mencipta nama yang unik dan imej untuk produk dalam minda pengguna, terutamanya melalui kempen pengiklanan dengan tema yang konsisten.
Penjenamaan bertujuan untuk mewujudkan kehadiran yang ketara dan berbeza di pasaran yang menarik dan mengekalkan pelanggan setia

Penjenamaan dan pemasaran perlu menggunakan alat-alat komunikasi untuk mewujudkan persepsi dan nilai di dalam minda pelanggan yang menjadi sasaran anda.

Nama syarikat anda, logo dan simbol Biasanya berfungsi sebagai centerpieces kepada usaha penjenamaan.

Matlamat anda adalah untuk mewujudkan imej itu bergema dan bermain-main di minda pelanggan.

Apabila Mereka melihat jenama anda mereka terus Mengenal pasti tanda syarikat anda.

Jenama dapat membezakan jenama anda dengan jenama lain sebagai contoh produk anda berkualiti tinggi, Paling Inovatif, nilai terbaik, berkhasiat,  paling eksklusif atau paling popular.

LEBIH LANJUT

Nama, term, sign, symbol, atau design (atau gabungan  satu atau lebih dari usur diatas) digunakan untuk memperkenalkan sesuatu produk yang lain dari yang lain berbanding persaing. (APPLE)
Jenama melambangkan sifat produk, perkhidmatan atau seluruh syarikat seperti  orang yang mempunyai sifat tersendiri. 

KEPENTINGAN JENAMA

Mempunyai jenama yang bagus bukan sahaja berguna kepada syarikat besar tetapi ia penting bagi syarikat kecil. 
Jenama dapat meningkatkan kepercayaan pelanggan kepada produk dan perkhimatan yang disediakan syarikat. Ia juga menambah nilai produk dan perkhidmatan. 

FAKTOR KEJAYAAN JENAMA

  1. Cari pengiklanan/jenama agensi yang bagus.
  2. Pihak pengurusan mesti bersungguh-sungguh.
  3. Mesti ada seorang wakil yang sentiasa berinteraksi dengan agensi. 
  4. Jangan mebuat keputusan berdasar undi. 
  5. Kekalkan jenama didalam dan diluar orginisasi. 
  6. Berikan jenama masa untuk memberi pulangan. 
  7. Buat panduan mengenai jenama dan edarkan kepada kakitangan. 
  8. Memperbaharui imej jenama selepas beberapa tahun.
  9. Kekal dalam pasaran. 

KEBAIKAN JENAMA

  1. Meningkatkat saiz operasi.
  2. Memperkenalkan operasi. 
  3. Mengekalkan kualiti.
  4. Kesetiaan kepada jenama. 
  5. Meningkatkan imej.
  6. Pelindungan dari persaing. 
  7. Menguruskan ruang pemasaran. 
  8. Membina nilai jenama dan kesetiaan jenama. 

KEDUDUKAN JENAMA

Kedudukan jenama ialah apabila pengeluar jenama mendapati pelanggan mempunyai pandangan seperti yang pengeluar mahukan terhadap apa yang jenama itu di gambarkan. 
Kelebihan  yang bakal didapati adalah mereka akan memikirkan jenama apabila diberi gambaran atau disebut.
Jenama yang kuat melambangkan ke unikkan, keboleh-percayaan, sentiasa ada dan kualiti didalam pandangan pelanggan. 

CARA UNTUK MEWUJUDKAN JENAMA

Penjenamaan yang berjaya adalah dengan menggalakkan pemberitahuan mengenai kekuatan produk anda. Mulakan dengan memikirkan mengenai apa yang anda pandai dan apa yang anda percaya dalam membentuk sebuah perniagaan. Sebagai contoh:

kemahiran khas -:
  1. seperti hebat dalam reka bentuk
  2. perkhidmatan pelanggan yang berkualiti tinggi
  3. kemampuan memberi nilai yang terbaik bagi wang dalam pasaran anda
  4. inovasi - Mungkin dalam pasaran khusus

Anda perlu memastikan bahawa anda 'sentiasa boleh menyampaikan janji-janji anda itu dengan menggunakan kekuatan anda, kadang-kadang hal ini disebut sebagai "nilai-nilai jenama".

GARIS UKUR MEMBINA JENAMA

Dalam membina jenama anda perlu menguasai teknik 7p
  1. Products/Services: Bagaimana anda membina perniagaan anda?
  2. Prices/Fees:  Bagaimana kita mampu mengubah model harga kita?
  3. Place/Access:  Apakah cara terbaru untuk menyebarkan jenama anda kepada pelanggan supaya mereka dapat merasai produk anda contohnya ; dengan kedai online, telephone dan macam-macam lagi.
  4. Promotion: Bagaimana kita boleh menambah atau meningkatkan kombinasi pembayaran,pemilikan dan cara memperolehi barangan dengan menggunakan saluran media?
  5. Physical Evidence: Bagaimana kita meyakinkan pelanggan-pelanggan kita, contohnya bangunan yang mengagumkan, kakitangan yang terlatih, laman web yang besar dan bagus?
  6. People: Siapakah orang-orang kita dan adakah terdapat jurang kemahiran?
  7. Partners: Adakah kita mencari rakan kongsi baru dan menguruskan rakan kongsi sedia ada juga?.

APA YANG PELANGGAN MAHU

Anda perlu sepadankan nilai jenama anda dengan keperluan pelanggan anda.
Apa yang mendorong pelanggan mengenali jenama anda? Apa yang membuatkan mereka mahu membeli? Mahu melanggan? Dalam kebanyakan kes, ia bukan mengenai harga atau prestasi semata-mata.
Tanya pelanggan sedia ada anda mengenai apa yang mereka suka bila berurusan dengan anda. Dan tanyakan kepada pelanggan berpotensi mengenai apa yang mereka cari dan kaji keputusan pembelian mereka kerana ini mampu memberikan informasi kepada anda untuk membangunkan perniagaan dan jenama anda.
Sekiranya nilai jenama anda dalam garisan yang sama dengan kemahuan pelanggan asal atau kemahuan pelanggan berpotensi sehingga mereka mencari jenama anda untuk membeli, maka anda sudahpun memulakan 1 jenama yang bagus dan bersedia untuk membinanya.
Sekiranya tidak, anda perlu mempertimbangkan sama ada kebaikan yang anda tawarkan kepada pelanggan anda atau adakah anda sudah meletakkan sasaran pada orang yang tepat. Cuba rujuk semula
Seperti contoh, bengkel kereta, kebanyakkan pelanggan atau pelanggan berpotensi mencari bengkel yang memudahkan dan cepat. Jadi anda perlu mencipta jenama yang sesuai dengan kemahuan pelanggan anda.

APA PEKERJA ANDA PERLU TAHU

Cipta 1 dokumen yang mempunyai maklumat tentang teras pembinaan syarikat anda dan penanda aras untuk anda beroperasi dan bagaimana anda mahu dilihat beroperasi. Anda perlu tahu perbezaan anda dengan pesaing. Berkomunikasi dengan pekerja anda dan beritahu mereka agar mereka dapat mengikut tanda aras yang telah anda sediakan

JENAMA ADALAH 1 USAHA


Jenama anda takkan berjaya tanpa usaha yang kuat dalam mempromosikan jenama dan nilai jenama anda. Maka pekerja anda perlu mengikuti penanda aras yang ditetapkan agar masyarakat tidak lari dari bayangan yang anda cuba terapkan kepada mereka.

MEMBINA JENAMA ANDA

Jika anda mahu untuk membina dan mengekalkan jenama yang kuat, anda perlu memberi tumpuan kepada apa yang pelanggan anda mahu dan bagaimana anda boleh menjamin untuk menyerahkannya. 
Anda akan perlu konsisten dalam perkhidmatan anda dan setiap titik lain pelanggan mempunyai hubungan dengan anda - untuk panggilan telefon contohnya, surat, e-mel, dan lain-lain
Sebaik sahaja anda telah ditakrifkan nilai jenama anda dan keperluan pelanggan anda anda boleh mula membina jenama anda dengan konsisten berkomunikasi nilai jenama anda.

Beritahu pelanggan anda

Ingatlah bahawa setiap kenalan mungkin anda mempunyai potensi perniagaan dengan pelanggan atau bakal pelanggan, memberi tahu perkembangan jenama adalah perlu  untuk memperkukuhkan nilai jenama anda.
Perkara utama yang perlu dipertimbangkan dalam mengembangkan jenama adalah:
  1. Nama perniagaan anda
  2. nama-nama produk atau perkhidmatan anda
  3. apa-apa slogan anda menggunakan
  4. logo anda
  5. gaya dan kualiti alat tulis anda
  6. harga produk dan pembungkusan
  7. premis anda
  8. di mana dan bagaimana anda mengiklankan
  9. bagaimana anda dan pekerja anda berpakaian
  10. bagaimana anda dan pekerja anda berkelakuan
  11. laman web syarikat anda
Jika semua ini adalah konsisten selaras dengan nilai-nilai jenama anda, jenama anda akan diperkukuhkan. Tetapi jika semua daripada mereka tidak berada dalam talian, jenama anda - dan perniagaan anda - boleh mengalami kerosakan yang teruk. 
Jenama membuat janji-janji kepada pelanggan dan jika mereka tidak dipenuhi, pelanggan anda akan menjadi jauh lebih cenderung untuk tidak membeli lagi.
Sebagai contoh, "Elegant" pelbagai Delightful Jewellery ini boleh dihasilkan dengan cantik, bergaya dan dibungkus glamorously diiklankan dalam majalah berkilat. Nilai jenamanya boleh menjadi "classy, khas, elegan".

Tetapi jika kakitangan yang kurang ajar atau tidak profesional di telefon, pelanggan tidak akan berfikir tentang keanggunan Delightful Jewellery ini - mereka akan berfikir tentang kekasaran kakitangannya itu. Hasil jenama -dan mungkin perniagaan - akan terjejas.

LOGO PERLU KONSISTEN

Logo anda boleh menjadi penting khususnya kepada pelanggan. Anda perlu mewujudkan dasar mengenai penggunaannya, memastikan ia digunakan secara konsisten dan kualitinya sentiasa dikekalkan. Ini bertindak sebagai jaminan apabila pelanggan sedang mempertimbangkan membeli produk anda atau menerimanya selepas pembelian. Logo anda boleh bertindak sebagai jaminan awal yang berkualiti dalam keadaan ini.
Begitu juga, pastikan anda mengambil kira reka bentuk dan kualiti invois dan resit anda, yang sering boleh menjadi tahap terakhir dalam interaksi dengan pelanggan. Ini boleh menjejaskan kesediaan mereka untuk memberikan anda mengulangi adat dan juga untuk membayar tepat pada masanya.

MENGGUNAKAN PENJENAMAAN DALAM PERKHIDMATAN

Memandangkan penjenamaan sangat mencabar untuk dihadapi oleh perniagaan yang menjalankan perkhidmatan, anda perlu menggabungkan strategi proaktif yang berkaitan dengan unsur-unsur unik dalam campuran pemasaran perkhidmatan adalah strategi yang baik.

Anda menggaji orang yang berkualiti tinggi, melatih mereka untuk konsisten, kualiti perkhidmatan, dan menggalakkan nilai orang anda. Menekankan aspek proses perkhidmatan anda yang memberi manfaat kepada pelanggan anda.

McDonald menggerakkan proses makanan segera sangat kecekapannya dalam penjenamaan. Menyediakan bukti fizikal untuk mengesahkan jenama anda. Banyak syarikat perkhidmatan melakukan ini melalui testimonial.

Anda juga bukti jenama perkhidmatan anda dengan penghantaran konsisten kepada pelanggan.

1 Bebudak Komen:

Soyusz said...

Malaysia Genset Supplier, silent generator to generate your life

soyuszpowergenerator