Dunia Artis : Era Indie

Assalamualaikum dan wazzup semua ohoi korang buat pe je tu...dah makan lum? ok kali ni aku sebagai journalis yang tak penah tulis secara skema buat 1 ruangan khas untuk korang semua yang dipanggil sebagai Dunia Artis journal kali ni disasarkan akan mendapat rating pembaca 10 juta orang sehari hahahahaa *serius jangan caya.

Menu Utama, hari ni kita dapat lihat pembangunan industri muzik indie yang mencetuskan segala macam industri indie baru yang membawa maksud 'gua leh diri atas tumit gua sendri lah der!' so selepas mentera tu dilafaskan maka dengan rasminya banyaklah indiers (gelaran yang aku bagi la, so takyah nak follow sebab tade dalam kamus) maka lahirlah TV indie, Majalah Indie, Burger Bakar Indie (serius sedap, manager dia kene blanja aku makan lagi sebab aku promote ni, esok rating liker mesti cecah 500 punyelah) , Ah long ceti indie dan maha indie lagilah.

Kesimpulan yang dapat dibuat untuk perenggan kedua di atas, ramai rakyat Malaysia kini mulai menjana pendapatan dari 90 dari 100% pendapatan negara iaitu secara berniaga. So tepuk la tangan sikit * dah! jangan banyak2!!!

Aku sebagai salah seorang manusia yang jugak bergelar insan indie merasakan bahangnya asmara cinta indie nih, kalah la cite Ombak rindu atau ongbak gedek! gedek!

TAPI!!!! oleh sebab lambakan indie ni menyebabkan duit poket aku terganggu. (hah! ni part nak menyungut ni, so klu korang tanak dengar batter pangkah cepat) Aku sakit lah sikit bila ada 'sebilangan' kawan indie kita ni murahlah hati sangat sampai letak harga diorang.... alahai, sungguh adabi..

Kita tau awak tu nak tolong member, tapi takkan 1 malaya ni member awak(tapi jangan tak cari kawan ye kawan2, penting tu)... Sebabkan anda mengejar quantiti, maka dengan segala hattanya, kami sebagai designer mendapat gaji lebih rendah daripada seorang yang handle bahagian print yang menggunakan sumber bahan. Sedangkan kepala hotak kami dan tulang belakang ni dah separa tercabut dah sebab memikirkan idea dan juga bertungkus lumus menyiapkan karya artwork korang.

Jadi tolonglah jangan berkira sangat.

Yang aku nampak jelas, teori 'social network' telah di pecahkan lubangnya sehinggakan semua orang hari ni nak buat networking (nampaknya aku pun pecahkan lubang). Patutnya teori network ni kene rahsia..dia kunci kejayaan seorang artis. Untuk menambahkan networking, kita rajin menjalankan kerja amal dan ibadah percuma dengan tujuan dihargai orang, dan orang akan cari kita balik dengan tujuan lagi 2 - 3 projek dapatlah payment berentetan.

Malangnya, bila semua orang kat dunia ni dia bagi harga rendah sampaikan Professional Designer yang dok perabis PTPTN blaja, bersengkang mata nak menghabiskan study itu, takde peluang pekerjaan. Ditambah lecturer yang simpan rahsia kunci kira-kira diorang yang dapat gaji beribu2 tu untuk diri sendiri je.

So kat sini saya nak tekankan wahai saudara dan saudari DESIGNER DAN EDITOR bukanlah bergaji RM30 untuk 1 design. Anda dah abiskan masa kami dengan kehendak anda so, bayarlah dengan apa yang dijanjikan.

ADAKAH ANDA SUDAH TAU KENAPA ENTRI INI DITULIS???

jawapan: sebab aku sebagai designer ada ke nak di charge RM30 je...pensan uhuk!

ARTIST!!!! lu orang dah dibayar...pastikan lakukan tugasan dengan betul okai.

Tu saja kali ini. Sila layari www.demoplanet.tv untuk menonton TV indie pertama malaysia. Papai

p/s: aku pun sama gak suka kerja amal hehehehehe-Spikey-



0 Bebudak Komen: