Islam


Directory ni di buat supaya di samping kita berkarya, kita dapat juga sedikit sebanyak Ilmu, Insyaallah..


KEAJAIBAN AL- QUR'AN DAN KEBENARAN TERBONGKAR MELALUI ILMU MODERN DAN DI TEMUI PENYELIDIK


Disampaikan oleh: Shah bin Kirit Kakulal Govindji
Informasi Islam & Perkhidmatan Foundation
Email: language@saba.com.my
Handphone: 019-555 777 0
Kandungan diadaptasi dari:


Al-Quran & Sains Moden - serasi atau tidak serasi


Ditulis oleh: Dr Zakir Abdul Karim Naik
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani


PENGENALAN

Sejak awal kehidupan manusia di planet ini, Manusia selalu berusaha untuk memahami Alam, tempatnya sendiri dalam skim Kejadian dan tujuan Hidup itu sendiri. Dalam pencarian untuk Kebenaran, bermula berabad-abad dan peradaban yang pelbagai, agama terancang telah membentuk kehidupan manusia dan, untuk sebahagian besar, telah menentukan arah sejarah. Sementara beberapa agama telah didasarkan pada teks tertulis, dituntut oleh pengikut mereka menjadi inspirasi ilahi, yang lain bergantung hanya pada pengalaman manusia.




Al-Quran, sumber utama iman Islam, merupakan sebuah buku yang diyakini oleh pengikutnya, kaum muslimin, harus benar-benar berasal dari Ilahi. Muslim juga percaya bahawa itu mengandungi panduan bagi seluruh umat manusia. Kerana mesej Al-Quran dipercayai untuk semua waktu, itu harus relevan dengan setiap masa. Tapi apakah Al-Quran lulus ujian ini?


Dalam persembahan ini, saya bermaksud untuk memberikan analisis objektif daripada kepercayaan Islam tentang asal Ilahi Al-Qur'an, khususnya dalam terang penemuan saintifik yang telah ditetapkan. Ada masa, dalam sejarah peradaban dunia, ketika 'mukjizat', atau apa yang dianggap mukjizat, memuat didahulukan daripada akal manusia dan logik. Tentu saja, definisi muzik 'keajaiban' yang sederhana, apa yang terjadi dari muzik



TANTANGAN DARI AL QUR'AN ATAS

Sastera dan puisi telah instrumen ekspresi manusia dan kreativiti, dalam setiap budaya. Dunia juga menyaksikan usia ketika sastera dan puisi kebanggaan menduduki kedudukan,

mirip dengan yang sekarang dinikmati oleh ilmu pengetahuan dan teknologi. Bahkan para sarjana non-Muslim bersetuju bahawa Al-Quran adalah bahasa Arab kesusasteraan par excellence - bahawa itu adalah sastera Arab terbaik di muka bumi. Al-Quran cabaran umat manusia untuk menghasilkan orang-orang seperti itu:


"Dan jika kamu dalam keraguan tentang apa yang Kami wahyukan dari masa ke masa kepada hamba Kami, kemudian menghasilkan Surah seperti tambahan; dan memanggil saksi atau pembantu (jika ada) selain Allah, jika (anda keraguan) adalah benar . "

Tapi jika kamu tidak dapat - dan jaminan, anda tidak boleh - maka takut dari neraka yang bahan-bahan bakar Lelaki dan Stones - yang dipersiapkan untuk orang-orang yang kafir."
[Al-Qur'an 2:23-24]

Tantangan(cabaran) Al-Quran adalah untuk menghasilkan Surah tunggal (bab) seperti Surahs dalamnya. Cabaran yang sama diulang beberapa kali dalam Al-Quran.

Tantangan untuk menghasilkan Surah, yang, dalam keindahan, kefasihan, kedalaman dan makna setidaknya agak serupa dengan Surah Al-Quran, tetap tak dipenuhi hingga ke hari ini. Seorang lelaki rasional moden, bagaimanapun, tidak akan pernah menerima kitab suci agama yang mengatakan, dalam bahasa puitis terbaik yang mungkin, bahawa dunia ini datar. Ini kerana kita hidup dalam zaman, di mana logik akal manusia, dan ilmu pengetahuan diberikan keutamaan. Tidak banyak akan menerima bahasa Al-Quran sangat indah, sebagai bukti asal Ilahi tersebut.

Setiap Kitab Suci mengaku sebagai wahyu ilahi juga harus diterima pada kekuatan akal dan logik sendiri. Menurut ahli fizik terkenal dan pemenang Hadiah Nobel, Albert Einstein, "Ilmu tanpa agama adalah pincang. Agama tanpa sains itu buta "Oleh itu marilah kita mempelajari Al-Quran, dan menganalisis apakah Al-Quran dan Sains Modern serasi atau tidak serasi.?


Al-Quran adalah bukan buku Sains tetapi sebuah buku 'ayat-ayat, iaitu Aayaats. Ada lebih dari enam ribu 'Tanda' dalam Al-Quran yang lebih dari perjanjian ribu dengan Ilmu hard core. Kita semua tahu bahawa banyak kali memuat Sains 'U-putar'. Dalam persembahan ini saya sudah mempertimbangkan fakta-fakta sains baru ditubuhkan dan tidak hipotesis dan teori-teori yang didasarkan pada asumsi belaka dan tidak disokong oleh bukti.
Astronomi PENCIPTAAN ALAM SEMESTA DARI:

"THE BIG BANG '

Penciptaan alam semesta diterangkan oleh para astrofisikawan sebagai fenomena diterima secara meluas, dikenali sebagai 'The Big Bang'. Hal ini disokong oleh data pemerhatian dan eksperimen dikumpulkan oleh ahli astronomi dan astrofisikawan selama beberapa dekad. Menurut 'Big Bang', seluruh alam semesta itu awalnya satu massa besar (Nebula Primer). Lalu ada 'Big Bang' (Pemisahan Sekunder) yang menghasilkan pembentukan galaksi. Ini kemudian dibahagikan untuk membentuk bintang, planet, matahari, bulan, dll asal usul alam semesta adalah unik dan kemungkinan hal itu terjadi dengan 'kebetulan' adalah nihil.

Al-Quran mengandungi ayat berikut tentang asal usul alam semesta:

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ ﴿٣٠﴾

“Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?”


" [Al-Quran 21:30]?


Kesamaan mencolok(jelas) antara ayat Al-Qur'an dan 'adalah The Big Bang' boleh dielakkan! Bagaimana mungkin sebuah buku, yang pertama kali muncul di padang pasir Arab 1400 tahun yang lalu, mengandungi kebenaran saintifik yang mendalam ini?

AWAL PENCIPTAAN SEBELUM MASSA gas galaksi


Para saintis bersetuju bahawa sebelum galaksi di alam semesta terbentuk, masalah surgawi pada awalnya dalam bentuk bahan gas. Ringkasnya, masalah besar atau awan gas yang hadir sebelum pembentukan galaksi-galaksi. Untuk menjelaskan hal surgawi awal, asap Perkataan 'adalah lebih tepat berbanding dengan gas. Ayat Al-Quran berikut ini merujuk kepada keadaan alam semesta oleh bidadari kata yang bererti asap.

"Selain itu, dia memahami dalam rancangan-Nya langit dan sudah (sebagai) asap: Dia berkata kepada kamu dan kepada bumi:

" Marilah bersama-sama, dengan suka hati atau terpaksa. "Mereka berkata:" Kami datang (bersama-sama), di bersedia ketaatan '". [Al-Qur'an 41:11]


Sekali lagi, fakta ini merupakan konsekuensi dari "Big Bang 'dan tidak diketahui siapa pun sebelum kap Nabi Muhammad (SAW) 1. Apa itu, bisa menjadi sumber pengetahuan ini?

SHAPE OF IS bola bumi

Pada awalnya, orang-orang percaya bahawa bumi itu datar. Selama berabad-abad, orang-orang takut untuk menjelajah terlalu jauh, kerana takut jatuh dari tepi! Sir Francis Drake ialah orang pertama yang membuktikan bahawa bumi berbentuk bola ketika dia belayar di dalam 1597. Perhatikan ayat Al-Quran berikut tentang silih bergantinya siang dan malam:


"Tidakkah engkau perhatikan bahawa Allah melebur malam ke dalam waktu siang dan Dia bergabung ke dalam malam hari?"
[] Al-Qur'an 31:29


Penggabungan di sini bermakna bahawa malam perlahan dan berperingkat berubah ke hari dan sebaliknya. Fenomena ini hanya boleh berlaku jika bumi berbentuk bola. Jika bumi itu datar, maka akan terjadi perubahan mendadak dari malam ke hari dan dari hari ke malam. Ayat berikut ini juga menyinggung bentuk bumi bulat:


"Dia menciptakan langit dan bumi dengan benar (proporsinya): Dia membuat Malam Hari tumpang tindih, dan Hari tumpang tindih malam" [Al-Qur'an 39:5].


Perkataan Arab yang digunakan di sini adalah Kawwara bermaksud 'untuk di overlap' atau 'untuk coil'-cara serban adalah luka di sekitar kepala. Tumpang tindih atau melingkar dari siang dan malam hanya boleh berlaku jika bumi

bola. Bumi tidak bulat seperti bola persis, tapi geo-bulat, yakni yang diratakan di kutub. Ayat berikut ini mengandungi keterangan tentang bentuk bumi:


"Dan bumi, apalagi, telah Dia berbentuk telur" [Al-Qur'an 79:30].


[The dahaahaa Perkataan Arab telah diterjemahkan oleh A. Yusuf Ali sebagai "luas", yang juga adalah benar. Kata ini juga bermaksud]-telur burung unta.

Perkataan Arab untuk telur di sini adalah dahaahaa1 yang bermaksud burung unta-telur. Bentuk telur-burung unta menyerupai bentuk geo-bulat dari bumi. Jadi Al-Quran dengan betul menggambarkan bentuk bumi, walaupun idea lazim ketika Al-Quran diturunkan adalah bahawa bumi itu datar.

CAHAYA BULAN cermin TERANG

Hal ini diyakini oleh tamadun dahulu bahawa bulan memancar cahaya sendiri. Ilmu sekarang memberitahu kita bahawa cahaya rembulan memantulkan cahaya. Namun kenyataan ini disebutkan dalam Al-Quran 1,400 tahun lalu di ayat berikut:


"Maha Suci Allah yang menjadikan Constellation di langit, dan di dalamnya ditempatkan sebuah lampu dan bulan memberikan cahaya" [Al-Qur'an 25:61].


Kata bahasa Arab untuk matahari di dalam Al-Quran, adalah Syams. Hal ini juga disebut sebagai Siraaj yang bermaksud 'obor' atau sebagai wahhaaj bermaksud 'lampu menyala' atau sebagai Diya yang bermaksud 'bersinar kemuliaan'. Ketiga keterangan yang sesuai dengan matahari, kerana menghasilkan panas yang hebat dan ringan dengan pembakaran dalaman. Perkataan Arab untuk bulan ini-Qamar dan dijelaskan dalam Al Quran sebagai Muneer yang merupakan badan yang memberi Noor iaitu memantulkan cahaya.

Sekali lagi, keterangan Al-Quran sempurna sesuai dengan hakikat sebenarnya dari bulan yang tidak mengeluarkan cahaya dengan sendirinya dan merupakan tubuh tidak aktif yang memantulkan sinar matahari. Tidak sekali dalam Al-Quran, adalah bulan disebut sebagai Siraaj, wahhaaj atau Diya maupun matahari sebagai Noor atau Muneer. Ini bermakna bahawa Al-Quran mengakui perbezaan antara sifat dari sinar matahari dan sinar bulan. Ayat-ayat berikut ini berkaitan dengan sifat cahaya dari matahari dan bulan:


"Dialah yang membuat matahari menjadi gloryand bulan bersinar menjadi cahaya (kecantikan)" [. Al-Quran 10:05]


"Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah menciptakan tujuh langit yang lain," Dan menjadikan bulan terang di tengah-tengah mereka, dan menjadikan matahari sebagai (Glorious) Lamp? "
[Al-Qur'an 71:15-16]


Al-Quran dan ilmu pengetahuan moden, dengan demikian dalam perjanjian yang sempurna tentang perbezaan sifat dari sinar matahari dan sinar bulan.

Matahari berputar

Untuk waktu yang lama ahli falsafah Eropah dan para saintis percaya bahawa bumi berdiri diam di pusat alam semesta dan setiap badan lain, termasuk matahari bergerak di sekitarnya. Di Barat, konsep geosentris semesta adalah lazim yang sesuai dari semasa Ptolemy pada abad kedua SM Pada 1512, Nicholas Copernicus mengemukakan Teori heliosentris-nya Planetary Motion, yang menegaskan bahawa matahari bergerak di pusat tata surya dengan planet-planet berputar di sekelilingnya. Pada 1609, saintis Jerman Yohannus Keppler menerbitkan "Astronomia Nova". Dalam hal ini ia menyimpulkan bahawa ini tidak hanya planet bergerak dalam orbit elips mengelilingi matahari, mereka juga berputar pada paksi mereka dengan kelajuan yang tidak teratur. Dengan pengetahuan ini menjadi mungkin bagi para saintis Eropah untuk menjelaskan dengan betul banyak mekanisme tata suria, termasuk urutan malam dan siang. Setelah penemuan ini, ia berfikir bahawa Matahari itu diam dan tidak berputar porosnya seperti Bumi. Aku ingat selepas mempelajari kesalahan ini dari buku Geografi pada hari-hari sekolah saya. Perhatikan ayat Al-Quran berikut:
"Dia-lah yang menjadikan malam dan hari, dan matahari dan bulan: Semua (yang benda langit) berenang di sepanjang, masing-masing dalam kursus bulat yang" [Al-Qur'an 21:33].


Perkataan Arab yang digunakan dalam ayat di atas adalah yasbahoon. Perkataan ini berasal dari kata sabaha. Ini membawa dengan itu idea gerakan yang berasal dari setiap benda yang bergerak. Jika anda menggunakan kata ini bukan untuk orang di tanah, itu tidak akan bererti bahawa ia berguling tetapi akan bererti bahawa ia berjalan atau lari. Jika anda menggunakan kata ini bukan untuk orang di dalam air, itu tidak akan bererti bahawa dia mengambang tapi akan bererti bahawa ia adalah berenang.

Begitu juga, jika anda menggunakan kata yasbah untuk benda angkasa seperti matahari, itu tidak hanya bererti bahawa terbang melalui ruangan tetapi juga akan bererti bahawa hal itu berputar saat berjalan melalui ruangan. Sebahagian besar buku pelajaran sekolah sekarang dimasukkan fakta bahawa matahari berputar sekitar porosnya. Putaran matahari sekitar paksi sendiri dapat dibuktikan dengan bantuan peralatan yang projek gambar matahari di atas meja, sehingga seseorang boleh menyemak gambar matahari tanpa dibutakan.

Hal ini melihat bahawa matahari mempunyai tempat yang penuh gerakan melingkar sekali setiap 25 hari iaitu matahari berlangsung sekitar 25 hari untuk memainkan pusingan porosnya. Matahari bergerak melalui ruang di sekitar 240 km per detik, dan memakan waktu sekitar 200 juta tahun untuk menyelesaikan satu revolusi mengelilingi pusat Galaksi Bima Sakti kita.
"Hal ini tidak dibenarkan Matahari mengejar Bulan, atau dapat malam melampaui Day: Setiap (hanya) berenang bersama di (sendiri) orbit (mengikut undang-undang)" [Al-Quran 36:40. ]


Ayat ini menyebut satu fakta penting baru-baru ini ditemui oleh astronomi moden, iaitu adanya orbit individu Matahari, Bulan, dan perjalanan mereka melalui ruangan dengan gerakan mereka sendiri. The 'tempat tetap', mana perjalanan menuju matahari, membawa dengan itu tata surya, telah terletak tepat oleh astronomi moden. Telah diberikan nama, Solar Apex. Tata surya memang bergerak dalam ruangan menuju titik yang terletak di buruj Hercules (alpha Lyrae) lokasi yang tepat sekarang mantap. Bulan berputar sekitar porosnya dalam tempoh yang sama yang perlu untuk berputar mengelilingi bumi. Diperlukan sekitar 29 ½ hari untuk menyelesaikan satu putaran. Satu tidak boleh tidak akan kagum pada ketepatan saintifik dari ayat-ayat Al-Quran. Haruskah kita tidak merenungkan soalan: "Apakah sumber pengetahuan yang terkandung dalam Al-Quran?"

Matahari akan padam


Cahaya matahari disebabkan oleh proses kimia di permukaannya yang telah berlaku terus menerus selama lima bilion tahun terakhir. Ini akan berakhir pada beberapa titik waktu di masa depan, ketika matahari akan benar-benar padam, menyebabkan kepunahan dari semua kehidupan di bumi. Tentang kefanaan kewujudan matahari, Al-Quran mengatakan:
"Dan matahari berjalan kursus untuk satu tempoh yang ditentukan untuk itu, iaitu Keputusan (Nya) yang tinggi Mungkin, lagi Maha Mengetahui" [Al-Quran. 36:38] 1


Perkataan Arab yang digunakan di sini adalah mustaqarr, yang bermaksud tempat atau masa yang telah ditetapkan. Jadi Al-Quran mengatakan bahawa matahari berjalan menuju tempat yang telah ditetapkan, dan akan melakukannya hanya sampai tempoh pra-ditentukan masa - yang bermaksud bahawa itu akan berakhir atau memadamkan.
MASALAH angkasa


Ruang di luar sistem astronomi yang terancang dahulu dianggap vakum. Astrofisikawan kemudian mendapati kewujudan jambatan bahan dalam ruangan antar bintang. Jambatan-jambatan bahan yang disebut plasma, dan terdiri daripada gas terion sepenuhnya mengandungi jumlah yang sama elektron bebas dan ion positif. Plasma kadang-kadang disebut keadaan keempat bahan (selain tiga negara iaitu dikenali padat,. Cair dan gas). Al-Quran merujuk pada kewujudan bahan antar bintang ini dalam ayat berikut:
"Dia yang mencipta langit dan bumi dan apa yang ada di antara" [Al-Qur'an 25:59].

Akan konyol bagi sesiapa saja untuk bahkan menyarankan bahawa kehadiran bahan antar galaksi dikenali 1400 tahun yang lalu!



MENGEMBANGKAN ATAS ALAM SEMESTA

Pada tahun 1925, ahli astronomi Amerika Edwin Hubble, memberi keterangan observasional bahawa semua galaksi bergerak saling menjauh, yang menyiratkan bahawa alam semesta ini terus berkembang. Pengembangan alam semesta kini merupakan sebuah fakta sains yang ditubuhkan. Ini adalah apa yang Al-Quran berkata mengenai sifat dasar dari alam semesta:
"Dengan kekuatan dan kepakaran kami tidak membina cakrawala: Untuk itu Kami telah menciptakan luasnya Angkasa." [Al-Qur'an 51:47]


Perkataan Arab ini musioon benar diterjemahkan sebagai 'mengembangkannya', dan merujuk pada kejadian luasnya perluasan alam semesta. Salah satu astrofisikawan terbesar Stephen Hawking, dalam bukunya, "A Brief History of Time", berkata, "Penemuan bahawa alam semesta ini terus berkembang adalah salah satu revolusi intelektual besar dari abad ke-20."

Disebutkan Al-Quran pengembangan alam semesta, sebelum orang bahkan belajar untuk membina teleskop! Beberapa orang mungkin mengatakan bahawa kehadiran fakta-fakta astronomi dalam Al-Qur'an tidak menghairankan kerana orang-orang Arab maju dalam bidang astronomi. Mereka benar dalam mengakui kemajuan Arab dalam bidang astronomi. Namun mereka tidak menyedari bahawa Al-Quran diturunkan berabad-abad sebelum orang-orang Arab unggul dalam astronomi. Selain itu, banyak fakta-fakta saintifik yang dinyatakan di atas, seperti asal-usul alam semesta dengan Big Bang, tidak diketahui orang-orang Arab bahkan pada puncak kemajuan sains mereka. Fakta-fakta sains disebutkan dalam Al-Quran Oleh kerana itu bukan kerana kemajuan orang Arab 'dalam astronomi. Memang, sebaliknya benar: mereka maju dalam astronomi, kerana astronomi menduduki tempat dalam Al-Quran.



FISIK


Atom boleh dibahagi

Pada zaman kuno sebuah teori yang terkenal dengan nama "Teori atomisme" diterima secara meluas. Teori ini pada asalnya dicadangkan oleh bangsa Greek, khususnya oleh seorang sarjana bernama Democritus, yang hidup sekitar 23 abad yang lalu. Democritus dan orang-orang yang datang setelah dia, anggapkan bahawa unit terkecil dari materi adalah atom. Orang-orang Arab kuno yang digunakan untuk percaya sama. The zarrah Kata Arab yang paling sering bermaksud atom.

Dalam beberapa kali ilmu pengetahuan moden telah menemui bahawa adalah mungkin untuk memisahkan bahkan atom. Bahawa atom boleh dipecah lebih banyak merupakan pengembangan dari abad ke-20. Empat belas abad yang lalu konsep ini akan tampak tidak biasa, bahkan untuk orang Arab. Baginya zarrah itu batas luar yang pertama tidak boleh pergi. Ayat Al-Quran berikut Namun, menolak untuk mengakui had ini:

"Orang-orang yang kafir berkata, 'Jangan kepada kami akan datang Masa': berkata," Bukan! tapi yang paling pasti, demi Tuhanku, akan datang kepada anda - dengan-Nya Siapa yang tahu yang ghaib - dari Siapa tidak tersembunyi atom paling kecil di langit atau pun di bumi, dan tidak pula ada sesuatu yang kurang dari itu, atau lebih, tetapi yg mudah difahami dalam simpanan(catatan)'". [] Al-Qur'an 34:3
Ayat ini juga merujuk pada kemahatahuan Allah, ilmu-Nya segala sesuatu, yang tersembunyi atau jelas. Ini kemudian pergi lebih jauh dan mengatakan bahawa Allah adalah menyedari segala sesuatu, termasuk apa yang lebih kecil atau lebih besar dari atom. Jadi ayat ini jelas menunjukkan bahawa adalah mungkin untuk sesuatu yang lebih kecil daripada atom ada, fakta yang ditemui baru-baru ini oleh ilmu pengetahuan moden.


Geologi


Pegunungan SEPERTI pasak tenda

Dalam geologi, fenomena 'ganda' adalah fakta yang baru ditemui. Lipat bertanggung jawab untuk pembentukan pergunungan. kerak bumi, di mana kita hidup, seperti shell padat, sedangkan lapisan yang lebih dalam adalah panas dan cecair, dan dengan demikian tidak ramah untuk segala bentuk kehidupan. Hal ini juga diketahui bahawa kestabilan pergunungan ini berkaitan dengan fenomena ganda, kerana lipatan yang memberikan fondasi untuk mendapatkan bantuan yang merupakan pegunungan. Ahli geologi mengatakan kepada kita bahawa jari-jari bumi adalah sekitar 6.035 km dan kerak di mana kita hidup sangat tipis, berkisar antara 2 hingga 35 km. Sejak kerak tipis, ia memiliki kemungkinan quality gementar. Pegunungan bertindak seperti saham atau pasak tenda yang memegang kerak bumi dan memberikan kestabilan. Al-Quran mengandungi persis seperti keterangan:

"Bukankah Kami telah menjadikan bumi sebagai hamparan yang luas, dan gunung-ganang sebagai pasak?"
[Al-Quran 78:6-7]


Perkataan awtaad bermaksud permainan ini atau pasak (seperti yang digunakan untuk jangkar tenda), mereka merupakan asas dalam lipatan geologi. Sebuah buku berjudul 'Bumi' dianggap sebagai buku rujukan asas mengenai geologi di universiti di seluruh dunia. Salah satu pengarang buku ini adalah Dr Frank Press, yang merupakan Presiden dari Akademi Ilmu Pengetahuan di Amerika Syarikat selama 12 tahun dan menjadi Penasihat Sains untuk bekas Presiden AS Jimmy Carter. Dalam buku ini, ia menggambarkan gunung dalam bentuk-baji dan gunung itu sendiri sebagai sebahagian kecil daripada keseluruhan, yang mempunyai akar dan mengakar kuat di ground.1 Menurut Dr Tekan, pergunungan memainkan peranan penting dalam menstabilkan kerak bumi. Al-Quran jelas menyebutkan fungsi gunung dalam mencegah bumi dari bergetar:
"Dan Kami telah menetapkan di bumi gunung-ganang yang kukuh, supaya itu tidak goncang bersama mereka." [Al-Qur'an 21:31] 2

Uraian Al-Quran berada dalam perjanjian sempurna dengan data geologi moden.

Pegunungan tegas TETAP

Permukaan bumi dibagi menjadi kaku banyak piring yang sekitar 100 km di ketebalan. Plat-plat mengapung di sebahagian wilayah cair disebut aesthenosphere. formasi Mountain terjadi pada batas lempeng. kerak bumi adalah 5 km tebal di bawah laut, sekitar 35 km tebal di bawah permukaan benua datar dan hampir 80 km tebal di bawah rentang gunung yang besar. Ini adalah asas yang kuat di mana gunung-gunung berdiri.

Al-Quran merujuk pada yayasan gunung yang kuat dalam ayat berikut:

"Dan gunung-gunung telah Ia tetap tegas." [Al-Qur'an 79:32] 1


Dengan demikian, maklumat yang terkandung dalam Al-Quran tentang alam pegunungan, dalam perjanjian sempurna dengan penemuan-penemuan terkini dalam bidang geologi.



OCEANOLOGY

Penghalang antara Air UBI DAN GARAM
"Dia biarkan air dua badan air yang mengalir, pertemuan bersama: Antara mereka adalah dinding(penghalang) yang mereka tidak melampaui batas." [Al-Qur'an 55:19-20]


Dalam teks Bahasa Arab yang kata Barzakh bermakna penghalang atau partisyen. Hambatan ini, Namun, bukan partisyen fizikal. The maraja Kata Arab secara harfiah bermaksud 'mereka berdua bertemu dan bergaul dengan satu sama lain'. Komentator awal Al-Quran tidak dapat menjelaskan dua makna yang berlawanan untuk dua badan air, iaitu mereka bertemu dan campuran, dan pada masa yang sama ada penghalang di antara mereka. Sains moden telah menemui bahawa di tempat-tempat di mana dua laut berbeza bertemu, ada penghalang di antara mereka. Hambatan ini membahagi dua lautan sehingga setiap laut mempunyai suhu sendiri, salinitas dan density.1

Oceanologists saat ini berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk menerangkan ayat ini. Ada penghalang air miring tak terlihat antara dua laut melalui mana air dari satu laut lolos ke yang lain. Tetapi ketika air dari satu laut masuk ke laut yang lain, itu kehilangan ciri khas dan menjadi homogen dengan air lain. Dengan cara sekatan ini berfungsi sebagai kawasan peralihan homogenisasi untuk dua perairan. Fenomena ini juga dinyatakan dalam ayat berikut Al-Quran:
"Dan membuat sebuah bar yang memisahkan antara dua badan air yang mengalir?"
[] Al-Qur'an 27:61


Fenomena ini terjadi di beberapa tempat, termasuk sekatan antara Laut Tengah dan Samudra Atlantik di Gibralter. Sebuah bar putih juga terlihat jelas di Cape Point, Cape Semenanjung, Afrika Selatan di mana Lautan Atlantik bertemu dengan Lautan Hindi. Tetapi ketika Al-Quran berbicara tentang sekatan antara segar dan air masin, ia menyebut kewujudan "sebuah partisyen melarang" dengan sekatan.
"Dia-lah yang telah membiarkan dua tubuh air yang mengalir: pertama enak dan manis, dan lain masin dan pahit; namun telah Dia membuat penghalang antara mereka, dan sebuah partisyen yang dilarang untuk dilewati. [] Al-Qur'an 25:53


Ilmu pengetahuan moden telah menemui bahawa di muara, bertemu di mana segar (manis) dan air masin, situasinya agak berbeza dari yang ditemui di tempat-tempat di mana dua lautan garam air bertemu. Telah dijumpai bahawa yang membezakan air segar dari air masin di muara adalah zon "pycnocline dengan diskontinuitas kerapatan ditandakan memisahkan dua lapisan" partisyen ini (zon pemisahan.) Memiliki salinitas yang berbeza baik dari air tawar dan air garam. Fenomena ini terjadi di beberapa tempat, termasuk Mesir, di mana sungai Nil mengalir ke Laut Mediterranean. Ilmiah fenomena ini disebutkan dalam Al-Quran juga boleh disahkan oleh Dr William Hay, seorang saintis terkenal laut dan Profesor Sains Geologi di Universiti Colorado, USA
KEGELAPAN DALAM kedalaman LAUTAN
Prof Durga Rao adalah dunia ahli terkenal dalam bidang Geologi Kelautan dan berkhidmat sebagai profesor di Universiti King Abdul Aziz di Jeddah. Dia diminta untuk mengomentari ayat berikut:
"Atau (keadaan orang-orang yang kafir ') adalah seperti gelap gelita di laut dalam yang luas, diliputi oleh ombak besar mengepul di atasnya, diatapi oleh(gelap) awan: kedalaman kegelapan, satu di atas yang lain: jika seorang laki-laki mengacungkan tangan-Nya, dia tidak bisa melihatnya! Untuk setiap kepada sesiapa Allah memberi tidak ringan, ada cahaya "[Al-Qur'an 24:40]!


Prof Rao mengatakan bahawa saintis sekarang hanya boleh mengesahkan, dengan bantuan peralatan moden, bahawa ada kegelapan di kedalaman laut. Manusia tidak boleh menyelam tanpa bantuan air selama lebih dari 20 hingga 30 m, dan tidak dapat bertahan hidup di daerah laut dalam pada kedalaman lebih daripada 200 meter. Ayat ini tidak merujuk pada semua laut kerana tidak semua laut dapat digambarkan sebagaimana mempunyai lapisan kegelapan akumulasi satu atas yang lain. Ini merujuk terutamanya ke laut dalam atau Deep Ocean, sebagai Al-Quran berkata, "Kegelapan di laut dalam yang luas". Lapisan kegelapan ini di laut dalam adalah hasil daripada dua punca:

1. Sebuah sinar cahaya adalah terdiri daripada tujuh warna yang terlihat pada pelangi. Ketujuh-tujuh warna Violet,

Indigo, Biru, Hijau, Kuning, Orange dan Merah (VIBGYOR). Mengalami pembiasan sinar cahaya ketika hits air. 10 hingga 15 meter atas air menyerap warna merah. Oleh kerana itu, jika penyelam adalah 25 meter di bawah air dan mendapat luka, ia tidak akan dapat melihat warna merah darahnya, sebab warna merah tidak sampai pada kedalaman ini. Begitu juga, sinar oren diserap pada tarikh 30 hingga 50 meter, kuning di 50 100 meter, hijau di 100-200 meter, dan akhirnya, biru lebih jauh dari 200 meter dan ungu dan nila di atas 200 meter. Kerana kehilangan warna berturut-turut satu lapisan selepas yang lain, laut semakin menjadi lebih gelap, iaitu kegelapan terjadi pada lapisan yang terang. Di bawah kedalaman 1000 meter ada gelap-gelita.


2. Sinar matahari diserap oleh awan yang pada gilirannya menyebarkan sinar cahaya sehingga menyebabkan lapisan kegelapan di bawah awan. Ini adalah lapisan pertama dari kegelapan. Ketika sinar cahaya mencapai paras laut mereka yang dipantulkan oleh gelombang permukaan memberikan penampilan yang berkilau. Oleh kerana itu, gelombang yang memantulkan cahaya dan menyebabkan kegelapan. Lampu unreflected menembusi ke dalam kedalaman laut. Dengan demikian, laut mempunyai dua bahagian.

Permukaan dicirikan oleh cahaya dan kehangatan dan kedalaman dicirikan oleh kegelapan. Permukaan lebih jauh terpisah dari bahagian dalam dari laut dengan gelombang. Gelombang dalaman menutup perairan dalam laut dan lautan kerana di dalam air mempunyai kepadatan lebih tinggi daripada air di atas mereka. Kegelapan bermula di bawah gelombang dalaman. Bahkan ikan di kedalaman laut tidak dapat melihat; sumber mereka satu-satunya cahaya dari tubuh mereka sendiri. Al-Quran menjelaskan ini secara tepat: "Kegelapan di laut dalam yang luas dipenuhi dengan gelombang atasnya oleh gelombang".

Dengan kata lain, di atas gelombang ini ada lebih banyak jenis gelombang, iaitu yang dijumpai di permukaan laut. Ayat Al-Quran terus, "diatapi oleh (gelap) awan; kedalaman kegelapan, satu di atas yang lain. "Awan ini seperti yang dinyatakan hambatan pertama di atas kegelapan yang menyebabkan lain lebih lanjut dengan penyerapan warna pada peringkat yang berbeza.

Prof Durga Rao menyimpulkan dengan mengatakan, "1400 tahun yang lalu manusia normal tidak boleh menjelaskan fenomena ini secara terperinci sehingga banyak. Dengan demikian, maklumat itu pasti berasal dari sumber supernatural ".

"Dia-lah yang telah menciptakan manusia dari air: kemudian telah Dia mendirikan hubungan dari garis keturunan dan perkahwinan: Dan Tuhanmu telah kuasa (atas segala sesuatu)" [Al-Qur'an 25:54].

Apakah mungkin 14 abad yang lalu untuk setiap manusia untuk meneka bahawa setiap mahluk hidup dibuat dari air? Selain itu akan seperti menebak akan dibayangkan oleh seorang manusia di padang pasir Arab di mana selalu ada kekurangan
Botani



TANAMAN MEMILIKI LELAKI DAN WANITA
Sebelumnya, manusia tidak tahu bahawa tanaman juga mempunyai laki-laki dan perempuan perbezaan gender. Botani menyatakan bahawa setiap tanaman mempunyai jenis kelamin laki-laki dan perempuan. Bahkan tanaman berkelamin tunggal yang mempunyai unsur-unsur yang berbeza dari kedua-dua laki-laki dan perempuan.

"" Dan telah menurunkan air dari langit 'Dengan itu. Telah Kami menghasilkan pelbagai tanaman pasangan masing-masing terpisah dari yang lain Al-Quran ". [20:53]


BUAH-BUAHAN ADA LELAKI DAN WANITA
"Dan buah dari setiap jenis Dia berpasangan, dua dan dua." [Al-Qur'an 13:03]


Buah adalah hasil akhir pembiakan tanaman unggul. Panggung dahulu buah adalah bunga, yang mempunyai organ laki-laki dan perempuan (benang sari dan ovula). Setelah serbuk sari telah dilakukan ke bunga, mereka berbuah, yang pada gilirannya jatuh tempo dan membebaskan bijinya. Semua buah-buahan sehingga menyiratkan adanya organ laki-laki dan perempuan; fakta yang disebutkan dalam Al-Quran. Pada spesies tertentu, buah dapat berasal dari non-

disenyawakan bunga (buah parthenocarpic) contohnya pisang, nanas jenis tertentu, ara, jeruk, anggur, dll Mereka juga mempunyai ciri-ciri seksual tertentu.


SEMUANYA BUATAN berpasangan

"Dan segala sesuatu Kami telah menjadikan pasangan" [Al-Qur'an 51:49].

Ayat ini meletakkan penekanan pada semuanya. Selain dari manusia, haiwan, tanaman dan buah-buahan, boleh juga merujuk kepada kuasa di mana atom terdiri daripada negatif - dan positif - diisi elektron dan proton. Dan banyak lagi hal!


"Maha Suci Allah, yang menciptakan segala sesuatu berpasangan bahawa bumi menghasilkan, serta mereka sendiri (manusia) baik dan (yang lain) hal-hal yang mereka tidak ketahui." [Al-Qur'an 36:36]
Al-Quran di sini mengatakan bahawa segala sesuatu diciptakan secara berpasangan, termasuk hal-hal yang manusia tidak tahu saat ini dan mungkin mencari kemudian.

UBAT


MADU: UNTUK MENYEMBUHKAN manusia
Lebah asimilasi jus dari pelbagai jenis bunga dan buah-buahan dan bentuk-bentuk madu dalam tubuhnya,

yang kedai di sel-sel tersebut dari lilin. Hanya beberapa abad yang lalu manusia datang untuk mengetahui bahawa madu berasal dari perut lebah. Tetapi kenyataannya ini disebutkan dalam Al-Quran 1,400 tahun yang lalu dalam ayat berikut:

"Ada isu-isu dari dalam tubuh mereka minum bermacam-macam warnanya, di dalamnya ada penyembuhan untuk laki-laki" [Al-Qur'an 16:69].


Kami hanya sekarang sedar bahawa madu memiliki sifat penyembuhan dan juga merupakan antiseptik ringan. Russia akan menggunakan madu untuk menutup luka mereka dalam Perang Dunia II. Luka itu akan mempertahankan kelembapan dan akan meninggalkan parut sangat sedikit. Karena kepadatan madu, tidak ada cendawan atau bakteria boleh tumbuh di luka. Drama perbaikan terlihat di 22 dada disembuhkan dan Alzheimer keperawatan pesakit di Rumah di Inggeris yang dirawat oleh Suster Carole, seorang biarawati, dengan propolis, suatu zat yang menghasilkan lebah untuk menutup sarang terhadap bakteria.

Seseorang menderita alergi dari tanaman tertentu boleh diberikan madu dari tanaman itu sehingga orang yang mengembangkan resistansi terhadap alergi tersebut. Madu juga kaya fruktosa dan vitamin K. pengetahuan yang terkandung dalam Al-Quran tentang madu, asal dan sifat, dijumpai abad selepas wahyu tersebut.
Embriologi


MUSLIM MENCARI JAWAPAN
Sekumpulan Cendekiawan Muslim, di bawah arahan dari Scholar Yemani terkemuka, Sheikh Abdul Majid Azzindani, mengumpul maklumat tentang embryology1 dan ilmu-ilmu lain dalam Al-Quran dan hadith2 tak terbantahkan dan menterjemahkannya ke dalam bahasa Inggeris. Mereka kemudian mengikuti nasihat Al-Quran:

"Jika kamu menyedari ini tidak, meminta mereka yang mempunyai Mesej."
[Al-Quran 16:43 & 21:07]


Semua maklumat dari Al-Quran dan Hadis diperdebatkan tentang embriologi sehingga berkumpul, setelah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dan disajikan kepada Prof (Dr) Keith Moore, Profesor Embriologi dan Pengerusi Jabatan Anatomi di Universiti Toronto, di Kanada.

0 Bebudak Komen: