PHOTOGRAPHY

Fotografi adalah muat, kegiatan dan mencipta seni gambar diam atau bergerak dengan merakam sinaran pada media yang sensitif, seperti filem fotografi, atau sensor elektronik.

Pola-pola cahaya dipantulkan atau dipancarkan daripada objek mengaktifkan kimia atau elektronik sensitif sensor selama jangka masa pendedahan, biasanya melalui lensa fotografi dalam sebuah peranti yang dikenali sebagai sebuah kamera yang juga menyimpan maklumat yang dihasilkan secara kimia atau secara elektronik. Fotografi mempunyai banyak kegunaan untuk perniagaan, ilmu pengetahuan, seni, dan kesenangan.

Proses pembentukan terlihat stabil atau kekal imej secara langsung atau tidak langsung dengan aksi cahaya atau bentuk radiasi lain pada permukaan yang sensitif.

Fotografi tradisional menggunakan tindakan cahaya untuk menyebabkan perubahan dalam filem kristal perak halida dalam menukar pembangunan yang terpapar halida perak untuk (nonsensitive) metalik perak. Setelah mengunjungi kawasan di kamera atau peranti lain, filem atau plat dikembangkan, tetap dalam sebuah solusi yang melarutkan perak halida berkembang, dicuci untuk menghilangkan garam yang larut, dan kering. Mencetak dari aslinya, jika diperlukan, dilakukan oleh kenalan atau kepada unjuran optik kedua bahan berlapis emulsi, dan urutan yang sama langkah pengolahan diikuti.

 Digital fotografi menangkap gambar secara langsung dengan photosensor elektronik. Lihat juga foto bahan.




Fotografi dipraktikkan pada peringkat profesional untuk lukisan potretnya dan untuk pelbagai aplikasi komersial dan industri, termasuk persiapan foto untuk iklan, ilustrasi, paparan, dan pencatatan.

Fotografi digunakan pada beberapa tingkatan dalam seni grafik untuk menukar foto asli atau ilustrasi lain ke plat cetak untuk pembiakan berkualiti tinggi dalam kuantiti. Industri fotografi termasuk generasi teknik dan pembiakan gambar, fotografi kelajuan quality, schlieren fotografi, Metallography, dan banyak bentuk lain dari teknikal fotografi yang boleh membantu dalam pengembangan, desain, dan pembuatan pelbagai produk. Foto udara digunakan untuk pengintipan tentera dan pemetaan, sivil pemetaan, perancangan bandar dan jalan raya, dan survei sumber material. Biomedical fotografi digunakan untuk mendedahkan atau merakam struktur biologi, sering signifikansi dalam kajian perubatan, diagnosis, ataupun rawatan. Fotografi secara luas diterapkan untuk mempersiapkan unjuran gambar dan lain memaparkan visual untuk pengajaran melalui pendidikan. Lihat juga Printing; Schlieren fotografi.



Fotografi adalah salah satu alat paling penting dalam bidang sains dan teknikal. Ini memperluaskan pelbagai visi, yang membolehkan rekod dicipta daripada hal-hal atau peristiwa yang sulit atau tidak mungkin untuk melihat kerana mereka terlalu lemah, terlalu singkat, terlalu kecil, atau terlalu jauh, atau berhubungan dengan radiasi yang mata tidak sensitif. Foto teknikal boleh dipelajari di waktu luang, diukur, dan disimpan untuk rujukan atau keselamatan. Akuisisi dan interpretasi foto dalam fotografi saintifik dan teknikal biasanya memerlukan penyertaan langsung oleh para saintis atau jurutera mahir.

GRAPHIC ILLUSTRATION TYPOGRAPHY INDUSTRIAL DESIGN FASHION ANIMATION

0 Bebudak Komen: